Werk in opdracht

Bij het werk in opdracht begint Bas met een goed gesprek en aansluitend maakt hij vele foto’s. De kunstenaar moet zich een beeld kunnen vormen van het dier. Het moet de emoties in zich hebben die de opdrachtgever in gedachten had.

De foto’s worden gemaakt zodat Bas in zijn atelier elk klein detail tot in de finesses uit kan werken.

Het beeld dat alleen nog in het hoofd van Bas leeft, gaat hij vervolgens kneden in was. Is het wassen beeld wat de opdrachtgever wil, dan wordt er een mal van gemaakt. Daarna wordt het in brons gegoten.

Niet alleen dieren, Bas maakt ook beeltenissen van mensen. In principe maken zijn handen wat zijn ogen zien. Of beter nog, uiteindelijk zullen zijn handen maken wat zijn opdrachtgever voor ogen had.

 

Finishing touch

Bas is bijzonder ambitieus en gedreven. Daar waar andere kunstenaars klaar zijn, begint zijn finishing touch. Spierpartijen, tot in het kleinste detail nauwkeurig uitgewerkt. Een kuiltje, een karakteristieke uitstulping van een ader en net zolang de was kneden tot de beeltenis karakter krijgt met een dynamische uitstraling.

De haas, achterna gezeten door een hond waar de adrenaline door de gespannen spieren jaagt.

Neem de blik in de ogen van een fazant die je net iets te dicht benadert. Die ogen lijken te zeggen ‘Nog één stap en ik vlieg je aan.’

Die gedrevenheid en passie is terug te vinden in zowel het vrije werk als het werk dat Bas in opdracht maakt.